وبلاگ

مراقبت از چرم با کمک واکس چرم طبیعی و نرم کننده چرم

کفش چرم طبیعی

انواع روش های مراقبت از چرم با کمک واکس چرم اصل و یا نرم کننده چرم

همانطور که میدانید یکی از محصولاتی که نیاز به مراقبت دارد، کیف و کفش چرم طبیعی است. چرا که استفاده از کفش چرم طبیعی برای مدت طولانی یکی از دلایل مراقبت از چرم است. چرم طبیعی از پوست حیوانات تهیه می شود. بنابراین چرم طبیعی زنده می باشد. به همین دلیل چرم طبیعی به مراقبت نیاز دارد. البته در صورت مراقبت از چرم طبیعی میتوانید با خیال راحت عمر کفش خود را سال ها افزایش دهید. برای مراقبت از کفش چرم خود میتوانید از واکس چرم طبیعی استفاده کنید و یا حتی با کمک فوم های کفش چرم طبیعی، آن ها را به خوبی تمیز کنید. در این مقاله، روش واکس زدن کفش چرم طبیعی، روش تمیز کردن کفش چرم طبیعی و حتی انواع واکس را براینان توضیح داده ایم. با مجله ی کفش چرم نعمتی همراه باشید.

کفش چرم اصل

یکی از روش های مراقبت از کفش چرم طبیعی استفاده از واکس مرغوب و یاکیفیت است. روش دیگر مراقبت از کفش چرم طبیعی، استفاده از نرم کننده چرم می باشد. در ادامه به سراغ معرفی کامل انواع نرم کننده چرم و انواع واکس چرم می پردازیم. برای آشنایی لوازم مراقبت از چرم طبیعی با وبلاگ چرم نعمتی همراه باشید.

واکس کفش چرم اصل

یکی از اکسسوری های مراقبت از چرم، واکس چرم طبیعی به شمار می رود. واکس چرم طبیعی از موم چرم و یا چربی چرم تهیه می شود. البته از چربی چرم طبیعی و یا موم چرم، حالت های مختلفی مثل گریس، موم و … تولید می شود. نرم کننده کفش چرم نیز به نوعی روغن و واکس می باشد. اما واکس کفش چرم طبیعی با روغن نرم کننده کفش چرم طبیعی تفاوت هایی دارند. اما در حالت کلی انتخاب واکس از بین انواع واکس چرم طبیعی بستگی به خودتان دارد. برای مثال واکس فوری چرم طبیعی، یکی از پرطرفدار هاست. واکس فوری چرم اصل برای افرادی مناسب است که دائما مشغله ی کافی داشته و فرصت کافی برای تمریز کردن کفش چرم خود ندارند.

البته روش های دیگری نیز برای براق کردن کفش چرم طبیعی وجود دارد. یکی از روش های براق کردن کفش چرم طبیعی استفاده از فوم های براق کننده کفش چرم می باشد. از سوی دیگر، میتوانید کفش چرم اصل خود را با کمک واکس چرم طبیعی تمیز کنید.

تمیز کردن کفش چرم اصل یا لک بری؟

همانطور که میدانید تمیز کردن و لکه بری از کفش چرم دو مقوله ی کاملا متفاوت است. برای تمیزکردن کفش چرم طبیعی ابتدا می بایست با یک دستمال و یا براش به آرامی سطح کفش چرم خود را تمیز کنید. لکه بری چرم طبیعی نیز به معنی حذف هر نوع لکه از روی چرم است که در مقالبه ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت. برای تمیزکردن سطح کفشتان میتوانید به آرامی با کمک فوم تمیز کننده کفش چرم این کار را انجام دهید. ابتدا فوم تمیز کننده را روی براش پاک کننده کفش چرم بریزید. سپس به آرامی با براش تمامی سطح رویی کفش چرم اصل خود را تمیز کنید. پس از آن، می بایست براش را به خوبی شسته و آب آن را بگیرید.زمانی که به مقدار بسیار کمی آب روی اسفنج باقی بمان، مجددا با کمک همان اسفنج سطح رویی کفش خود را تمیز کنید تا یکدست شود.

کفش چرم طبیعی

فوم پاک کننده چرم دارای انواع متنوعی می باشد،که برای هر نوع چرم جیز، نبوک و یا … می توانید از آن استفاده نمایید. البته قبلا در رابطه با انواع چرم صحبت کرده بودیم که در صورت علاقه به آشنایی با انواع مختلف چرم طبیعی، می توانید مقاله انواع چرم را در وبلاگ چرم نعمتی مطالعه بفرمایید.

انتخاب واکس مخصوص کفش چرم طبیعی

از آنجایی که رنگ بندی کفش چرم زنانه و مردانه بسیار متنوع است؛ میتوانید با توجه به رنگ کفش چرم طبیعی خود، واکس مناسب را انتخاب کنید. برای خرید واکس کفش چرم طبیعی، با توجه به متنوع بودن رنگ کفش چرم، میتوانید از واکس کفش چرم طبیعی بی رنگ استفاده کنید. چرا که کفش چرم طبیعی مشکی و یا قهوه و یا در هر رنگ دیگری را میتوانید با کمک واکس بی رنگ به راحتی برق بیاندازید.

البته بهتر است در خرید واکس کفش چرم مردانه و یا زنانه، به این نکته دقت کنید که واکس کاپشن چرمی مردانه با واکس کفش چرم مردانه حتی اگر هم رنگ باشد متفاوت است. در صورتی که کاپشن چرم مردانه خود را با واکس کفش چرم مردانه واکس بزنید، کاپشن شما رنگ پس می دهد. بهتر است برای واکس زدن کفش چرم قهوه ای از براش واکس چرم قهوه ای استفاده کنید. همچنین برای واکس زدن کفش چرم مشکی از براش جداگانه ای استفاده کنید تا باعث در هم رفتن رنگ ها و بخراب شدن رنگ کفش چرم طبیعی خود نشوید.

روش واکس زدن کفش چرم اصل

جالب است بدانید بسیاری از افراد قبل از واکس زدن کفش چرم خود، از قالب کفش چرم استفاده می کنند. قالب کفش چرم مردانه و زنانه، حالت و ظاهر کفش چرم را قبل از واکس زدن به خوبی حفظ می کند.

پس از خرید واکس کفش چرم و انتخاب یک قالب مناسب برای کفش چرم خود میتوانید واکس زدن را شروع کنید. ابتدایی ترین مرحله در واکس زدن کفش چرم، تمیز کردن آن با کمک یک پارچه نازک است. پس از پاک کردن کفش چرمی خود، مقدار بسیار کمی از واکس کفش را به کمک براش مخصوص بردارید. سپس این واکس را روی کفشتان به خوبی پخش نمایید. دقت کنید که هر دو کفش خود را به یک میزان واکس بزنید تا کاملا یک دست و مرتب به نظر برسند.

روش واکس زدن کفش چرم طبیعی کمی متفاوت است. بهتر است جهت حرکت براش بر روی کفش چرمتان به گونه ای باشد که به صورت دایره ای و دورانی باشد. البته در صورتی که کفشتان از نظر میزان آلودگی، وضعیت جالب ندارد، بهتر است ابتدا با کمک فوم های تمیز کننده هر دو کفشتان را به خوبی تمیز کنید. سپس با کمک واکس کفش چرم، هر دو کفشتان را برق بیاندازید.

پس از خشک شدن واکس کفش چرم طبیعی، میتوانید با کمک فرچه و یا پولیش به خوبی کفشتان را به صورت یکدست برق بیندازید. البته در صورتی که کفش خود را با استفاده از اسفنج پولیش کنید، رنگ کفشتان به صورت مات در می آید. اما در صورتی که پولیش کردن کفش چرم خود را با کمک فرچه پولیش انجام دهید، کفشتان براق می ماند.

براق کننده کفش چرم طبیعی

سریع ترین روش برق انداختن کفش چرم طبیعی، استفاده از براق کننده است. براق کننده کفش چرم به دلیل راحتی بسیار و سریع ترین روش واکس زدن کفش، محبوبیت بسیاری در میان مردم دارند. به دلیل بی دردسر بودن استفاده از واکس های فوری بسیار رواج دارد. واکس فوری و براق کننده نیازی به ابزار خاصی برای براق کردن کفش ندارند. این نوع از واکس ها به وفور در بازار یافت می شوند و به دلیلی بی رنگ بودنشان با تمامی انواع کفش چرم سازگارند و رنگ کفش چرمتان را تغییر نمی دهند.

واکس کفش چرم اصل

البته براق کننده کفش چرم طبیعی دو نوع هستند. نوع دوم این براق کننده ها، حالتی مایع دارند. مایع رنگی که در داخل این واکس ها می باشند، منافذ باز موجود روی چرم را می بندند. به همین دلیل چرم اصل طبیعی با براق کننده فوری که دارای مایع باشند، نفس نمی کشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود از براق کننده کفش چرم که دارای مایعی مانند رنگ و یا رزین می باشد بیش از 2 الی 3 بار در ماه استفاده نکنید. چرا که به مرور باعث خشک شدن کفش چرم می شود. خشک شدن کفش چرم طبیعی باعث می شود تا در طولانی مدت، کفش چرمتان در اثر پوشیدن دچار ترک خوردگی شود.

براش مناسب برای واکس زدن کفش چرم طبیعی

برای واکس زدن کفش چرم طبیعی و پخش اصولی واکس بر روی کفش خود، باید از براش هایی استفاده کنید که واکس را به صورت یکدست و یکنواخت روی تمامی سطح کفشتان پخش کند. به همین دلیل به هیچ عنوان به سراغ براش های پلاستیکی نروید. براش های پلاستیکی نه تنها واکس را به صورت نا منظم روی کفش پخش می کنند؛ بلکه به دلیل بافت زمختشان، به لایه ی رویی کفش چرمتان آسیب می رسانند. البته در دفعات اول استفاده از براش پلاستیکی برای واکس زدن، این آسیب ها ندان مشهود نیست. اما در طول زمان به خوبی میتوانید شاهد این قبیل آسیب ها باشید.

فرچه پولیش مناسب برای واکس زدن کفش چرم اصل

یکی از لوازم صروری پس از فرچه واکس یا همان براش واکس، فرچه پولیش می باشد. فرچه پولیش در مرحله ی دوم واکس زدن مورد استفاده قرار می گیرد. این فرچه نیز پس از براش، واکس اضافی را از روی کفش برمیدارد. با این کار کفش شما به حالت طبیعی تری می رسد و بسیار نو به نظر می رسد.

فرچه متاسب برای تمیز کردن کفش چرم جیر و کفش چرم نبوک

کفش چرم جیر و کفش چرم نبوک، دو نوع دیگر از کفش های چرم هستند که بافت متفاوتی با کفش چرم گاوی دارند. این نوع از کفش ها را باید با براش مخصوص خود کفش واکس بزنید. برای واکس زدن کفش چرم جیر، از براش واکس جیر استفاده کنید. همچنین برای واکس زدن کفش چرم نبوک از براش مخصوص واکس زدن کفش چرم نبوک استفاده نمایید.

نکات مهم نگهداری از کفش چرم جیر و نبوک

یکی از مواردی که باید بسیار به آن دقت کنید، این است که کفش چرم جیر و یا کفش چرم نبوک را نباید به مدت طولانی زیر نور آفتاب قرار دهید. چرا که تابش مستقیم نور آفتاب در طولانی مدت باعث آسیب رسیدن به کفش چرم جیر و یا کفش چرم نبوک می شود و از عمر آن ها می کاهد. حضور گرد و خاک و یا غبار روی کفش جیر و یا کفش چرم نبوک به مدت طولانی مدت باعث آسیب رسیدن و کاهش طول عمر کفش می شود. دو دلیل از بین رفتن کفش چرم نیز طبق نظر بسیاری از افراد، تماس مستقیم کفش چرم با الکل است. علاوه بر آن، در صورتی که کفشتان به صورت مکرر در تماس با آب نیز قرار بگیر، زیبایی ظاهری خود را به مرور از دست می دهد.

جالب است بدانید یکی از دلایل منع شست و شوی کیف و کفش چرم با آب، آسیب های احتمالی وارده بر اثر شست و شو با آب است. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید کفش چرم مردانه و یا کفش چرم زنانه و یا مجلسی خود را در داخل لباسشویی بیاندازید. در غیر این صورت می بایست با کفشتان خداحافظی کنید!

چگونه کیف و کفش چرم خود را تمیز کنیم؟

حال ممکن است با این سوال رو به رو شودی که روش درست تمیز کردن و برق انداختن کیف و کفش چرم طبیعی چگونه است؟ و یا چگونه کیف و کفش و یا حتی کاپشن چرم مردانه خود را برق بیندازیم؟ باید در این باره بگویم که روش های بسیاری برای تمیز کردن کیف و کفش چرم طبیعی وجود دارد. به همین دلیل نیازی به نگرانی از بابت عدم امکان شست و شوی چرم با آب وجود ندارد. چرا که همواره راه جایگزین برای این کار وجود دارد.

واکس کفش چرم طبیعی

برای تمیز کردن و برق انداختن کیف و کفش چرم، بهتر است که از اسپری بامبو استفاده کنید. در صورتی که در آن واحد به صورت ضروری نیاز دارید تا سریعترین روش تمیز کردن کیف و کفش چرم را بدانید، پیشنهاد می کنم از وازلین استفاده کنید. البته قبل از استفاده از وازلین بهتر است با یک دستمال تمیز و نرم، لکه های کفش و کیفتان را تمیز کنید. سپس مقداری از روغن وازلین را در کفش دست خود بمالید. سپس به آرامی روی تمامی سطح کیف و کفش چرم خود را به وازلین آغشته کنید. البته بهتر است این کار را با مقدار بسیاری کمی از وازلین انجام دهید. با این روش کیف و کفش چرمتان به خوبی برق می افتند.

مراقبت و تمیز کردن کیف و کفش چرم نبوک با کمک اسپری بامبو

از اسپری بامبو می توانید برای برق انداختن کفش چرم جیر و یا نبوک نیز استفاده کتید. این مطلب ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید